0

Losning er virkelig, virkelig hårdt arbejde – både dengang som nu

Der sejler konstant containerskibe af større eller mindre størrelser rundt på verdenshavene, hvor der skal varer, produkter og andet på tværs af grænser, verdensdele og meget andet.

Det er kulminationen på den verdenshandel, der stadig foregår, og som man for lang tid siden fandt ud af, at det kunne foregår hurtigst, størst og nemmest ved at transportere det via havene.

Godt nok er der toge og fly, der er hurtigere end de store skibe, men med tanke på hvor meget de store skibe kan have i sig, så er det den billigste måde for de fleste firmaer at transportere med.

Det er et stort netværk, som kræver en central, der har styr på, hvor sagerne skal hen, hvornår og med hvad; og man skal have tilladelser til dig og dat, have overblik over told og afgifter med videre.

Og så er der det med at losse og læsse.

Når man skal losse, skal der arbejdes for det

Har man at gøre med de nævnte containerskibe, så har man ofte også store havneområder, hvor der kører store kraner rundt for at finde de containere, som skal med skibene og være placeret, så man kan finde frem til dem igen.

Dette foregår også i mindre skala, hvor man har maskiner til den slags.

Det lyder måske ikke så hårdt, men det kan være psykisk hårdt, og det kræver et køligt overblik i en branche, der helst ikke må stå stille.

I gamle dage havde man daglejere ved havneområderne, som ventede og håbede på, at de kunne tage hyre en dag med at losse og læsse for de anløbne skibe i havnene, som der dengang ankom mange af.

Derfor er havnebyerne også langt de største af slagsen i verden, når man kigger overordnet på det.

Så var man en slags freelancer, der brugte deres krop til hårdt fysisk arbejde den dag og håbede, der var arbejde at hente den næste dag.

Læs mere om den branche her https://hirtshalsstevedore.dk/losning-og-lastning/ 

Anders Lundtang Hansen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *